چگونه قند خون یک بیمار می تواند پایین باشد، اما A1c بالایی داشته باشد؟

31 مارس 2020 - بیماری که بیش از یک سال مبتلا به دیابت بود، با شکایت از بالا بودن A1c خود به ما مراجعه کرد. هنوز هم، وقتی او قند خون خود را بررسی می کرد، تقریباً هر روز پایین بود. او واکنشهای هیپوگلایسمی زیادی را تجربه می کرد و نمی فهمید که چگونه ممکن است چنین اتفاقی بیفتد.

ما وی را به یک متخصص دیابت(CDE) ارجاع دادیم و پس از 45 دقیقه ویزیت و پرسش برخی از سؤالات، پزشک متوجه شد که بیمار نمی دانسته است که انسولین زمان غذای خود را باید در زمان خوردن غذا تزریق کند. در عوض، این زن 71 ساله هر بار که قند خون خود را چک می نمود، انسولین را نیز تزریق می کرده است. از آنجایی که او همواره دچار هیپوگلایسمی می شد، از ترس این که اتفاق ناگواری برای او رخ دهد، در نهایت استفاده از انسولین خود را متوقف کرده بود. او فکر می کرد بهتر است به هیچ وجه از آن استفاده نکند.

 

پزشک در طول ویزیت برای بیمار  تفاوت در انسولین ها، نحوه کارکرد آنها و چه زمانی و چگونه از آنها باید استفاده نمود، را توضیح داد.

پس از این ویزیت، بیمار دیگر ترسی از داروهای خود نداشت و پس از مدتی قند خون او تثبیت شد و به اهداف درمانی و قند خون خود نزدیک تر گردید.

این مورد، اهمیت آموزش دیابت را برای بیماران و خانواده ها و مراقبین آنها پررنگ تر می کند.

منبع:

http://www.diabetesincontrol.com/how-can-a-patient-have-constant-low-blood-sugars-and-have-an-elevated-a1c/